Аплікація з дітьми раннього віку в молодших групах
До кінця третього року життя дитина засвоює основні уявлення про колір, величину, форму. Її моторика вже достатньо розвинена і аплікація в цьому віці стає доступним способом подальшого розвитку як розумових, моральних, естетичних та мовних навичок, так і дуже позитивно впливає на інтенсивне формування художніх здібностей. Маленькій дитині значно легше висловлювати свої враження за допомогою творчості. Аплікація - чудовий вид продуктивної діяльності, що дозволяє за допомогою кольорового паперу, картону, клею і ножиць створювати яскраві привабливі для дитини зображення.
Під час створення аплікації дитина розвиває дрібну моторику, отримує новий сенсорний досвід, активізує уяву і творчі здібності. Заняття з аплікації передбачені програмою починаючи з другої молодшої групи.
Доступність аплікації обумовлюється нескладними прийомами та можливістю вільного маніпулювання готовими формами, що дозволяє досягти результатів шляхом проб та помилок. Зазвичай, діти з великим задоволенням займаються образотворчою діяльністю, тому залучення їх до цього виду занять не потребує великих зусиль. Бажано, щоб такі предмети, як пластилін, кольоровий папер, фарби були у діток завжди під рукою.
В дитячому садку проводяться предметна, сюжетна та декоративна аплікація. Тему вихователь обирає самостійно, але вона повинна бути направлена на формування зображувальних та технічних вмінь. Краще, коли тематика конкретна та зрозуміла: «Сукня для Ганни, в ній вона піде у гості», «Зробимо машинку та поїдемо кататися» тощо. В молодших групах потрібно чітко продумувати наочний матеріал. Один із прийомів - запропонувати дитині зробити аплікацію з декількох готових частин та декількох створених власноруч.
На першому занятті, коли діти тільки навчаються наклеюванню, необхідно всі етапи роботи демонструвати на вертикальній поверхні. Клейонку слід прикріпити на дошці або фланелеграфі справа від аркуша паперу. Всі дії слід показувати повільно, чітко, супроводжувати показ словами. Потрібно навчити дітей:
- правильно тримати пензлик;
- брати достатню кількість клею;
- кожний елемент класти на клейонку кольровою стороною вниз;
- добре намазувати всю поверхню від середини до країв;
- пензлик класти на підставку;
- обережно перевертати форму кольоровою стороною вниз та клеїти на папір;
- щільно притискати серветкою.
З перших занять вихователь повинен привчати дітей дотримуватися правил акуратності: не набирати на пензлик багато клею, після намазування ставити пензлик на підставку, намазувати на клейонці, при наклеюванні придавлювати наклеяні форми серветкою, а не долонею. Про це потрібно нагадувати дітям як під час пояснення завдання, так і в ході його виконання.
При створенні аплікації потрібно пам'ятати наступне:
- Урок не повинен тривати більше 5-7 хвилин з маленькими дітьми і 15-20 хвилин зі старшими. А при виникненні хвилювання вистачить і 3 хвилин.
- Чергуйте матеріали, з яких робите аплікацію: дитині важлива різноманітність.
- Якщо дитина нетерпляча, швидко втомлюється, заздалегідь готуйте все необхідне.
- Заняття повинні бути регулярними, хоча б раз на тиждень
- Не рекомендується поєднувати малювання та аплікацію: коли на намальовану травичку наклеюють курчат, підмальовують їм ноги, очі. В цьому випадку губиться специфіка як малювання, так і аплікації.
Визначною формою навчання є індивідуальні та фронтальні (з невеличкою підгрупою) заняття у вигляді занять-імпровізацій. Індивідуальні заняття більш характерні для домашнього виконання з батьками. Фронтальні заняття проводяться невеликими підгрупами, краще в ранковий час, у формі гри, у ході якої вихователь коментує процес роботи. Використання ножиць дітьми другої молодшої групи дозволяється лише під час індивідуальних занять.
Діткам від 1 до 3-х років рекомендуємо запропонувати роботу без використання ножиць, наприклад:
• «Стікери» - можна використовувати готові стікери, купити зображення на основі стікерів або прикрасити готове зображення стікерами. Наприклад: весела прання. Дитина клеїть готові стікери на папір. Або травичка. До готового зображення гриба або квітки дитина приклеює травичку зі стікерів.
• «Зім'ятий папір» - важливо, щоб дорослий показав дитині, як правильно зім'яти папір та правильно приклеїти до основи. І дуже важливо, щоб був готовий зразок. Приклади занять: ялинкові кульки, сніговик, різнокольорові намиста.
• «Рваний папір» - рвемо папір на шматочки і приклеюємо на папір. Приклади: хмаринка, крихти для пташок.
• «Наклеювання готових зображень» - приклади: листопад, квіти у вазі ( з гербарію).
• «Ігрова аплікація» - в цій техніці приклеюються готові фігурки, але не повністю, а частково. Наприклад: заховай сонечко. Приклеюються сонечка, і вирізається 1 листок, під яким дитина ховає ту чи іншу комашку.
• «Склади картинку» - використовуються фрагменти фігурок для наклеювання, з яких потім складається ціле зображення. Наприклад: будинок, потяг.
• «Аплікація з різних матеріалів» - використовуються крупи, ґудзики, вата, тканина, фольга, нитки тощо. Наприклад: пухнастий сніжок з використанням вати. Хусточки для доньки зі шматочків тканини. Зірки на небі - фольга. Чарівний баранчик з ниток. Або гречаний їжачок.
Як же організувати заняття по аплікації з дітками раннього віку?
• Підготувати робоче місце - постелити клейонку, приготувати картон, папір, клей і обов'язково серветки.
• Обов'язкова участь дорослого. Заняття повинно бути у вигляді гри і не довше 10 - 15 хвилин.
• Використовувати можна різні види технік.
На поробках обов'язково пишемо дату і вік. Рекомендоване розміщення аплікацій на стендах для мотивації більш старанного виконання роботи дітьми. Так набагато легше оцінити і проаналізувати розвиток мануальних і зорових навичок ребенка. Успіхів Вам і Вашій дитині!