Стенди для ДНЗ
Дитячий садок для багатьох людей - місце прекрасних спогадів та добре проведеного дитинства. Там у багатьох вперше з'явилася своя родина, були перші розлучення, там навчилися готувати паски та багато іншого. У кожному садочку повинна бути хороша обстановка, яка підштовхує до розвитку. Не можна залишити оформлення кімнат для різних груп на самоплив. За дизайном та інтер'єром потрібно уважно стежити, він має бути продуманий до дрібниць та безпечний для дітей. Тим паче діти різного віку вимагають особливого підходу. Для оформлення дошкільних навчальних закладів було складено методичні рекомендації. На допомогу батькам, вихователям та керівництву ДНЗ.
Стенди для дитячого садочка Каталог
Розподіл дітей за віковими групами в ДНЗ.
По-перше, варто почати з того, що групи різного віку вимагають різного роду розвитку. Тому і приміщення мають бути обладнані по-різному. Всіх дітей за віком ділять на 4 групи і для кожної з них є складена та затверджена програма, за якою вони готуються до школи та розвиваються.
- Ранній вік - оволодіння предметно-маніпулятивною діяльністю, формування активної мови, розвиток відчуттів та сприйняття (зорові, слухові, тактильні та ін.), виховання культурно-гігієнічних навичок;
- Молодший дошкільний вік - оволодіння предметно-практичною діяльністю (діяльність з предметами за їх призначенням), засвоєння сенсорних еталонів (колір, форма, розмір), розвиток мови, формування правильного розуміння досвіду взаємодії з оточуючими (бачу, чую, відчуваю, дію);
- Середній дошкільний вік - ігрова діяльність, формування граматичної правильності мови та вихід на творчий рівень сюжетно-рольової гри;
- Старший дошкільний вік - формування психологічної зрілості та готовності до навчання у школі (життєві компетентності, мотивація, саморегуляція, уміння спілкуватися, інтерес до пізнавальної діяльності).
Як правильно обладнати приміщення для кожної групи дітей?
Для дітей раннього віку приміщення обладнати варто з огляду на безпеку перебування в дитячому садку. Їхній опорно-руховий апарат ще не розвинувся досить добре - це варто враховувати. Всі предмети повинні бути простими та зрозумілими, привабливими та приємними на дотик. Краще не допускати появи неприємних чи потенційно неприємних предметів у приміщенні для дітей. Також потрібно пам'ятати про те, що це місце, з яким діти зіткнуться вперше, увійшовши в оточення людей без мами та тата. Тому все, з чим вони зіткнуться тут, запам`ятається їм як перший досвід контакту з предметом. Завдання вихователів та керівництва садка зробити все, щоб цей досвід був позитивним. Звичайно, багато залежить і від сім'ї, в якій росте кожна окрема дитина. Але дитячий колектив у садку – це невід'ємний етап формування особистості багатьох дітей.
Діти молодшого дошкільного віку зосереджені на пізнанні навколишнього світу через контакт із предметами до яких вони можуть дотягнутися. Тут дуже важливо розставити меблі та іграшки так, щоб було достатньо вільного простору для всіх вихованців гурту. Фізична активність для дітей такого віку потрібна. Щоб дітям було простіше розлучатися з батьками, коли вони приходять у садок, можна прямо на вході поставити яскраву іграшку, яка приверне увагу дитини. Цікавою ідеєю для полегшення таких розлучень є стенди для фотографій дітей "Доброго ранку, я прийшов". Принцип роботи стенду такий, після приходу в групу дитина дістає свою фотографію з об'ємної кишені внизу стенду і розміщує її в будь-якому місці на стенді. Такий процес відволікає дитину від розставання, а надалі ще й стає мотиватором до відвідування дитячого садка.
Простір для дітей середнього дошкільного віку варто обладнати відповідно до їхньої програми навчання. Тут потрібно оформити кімнату так, щоб підштовхнути дитячу фантазію до розвитку. Дуже добре із цим справляються книжки. Вони повинні бути не більше ніж на 5-7 сторінок, з кольоровими яскравими картинками. Оновлювати арсенал бібліотеки варто раз на два-три тижні. У питанні оновлення бібліотеки дуже добре допоможе буккросинг. У процесі беруть участь як вихователі, так і батьки, і діти. Буккросинг – це обмін книгами – рух, який існує недовго. Суть полягає в тому, що обладнаюється місце для книг, де можна залишити свою книгу для будь-якої людини та взяти щось для себе. Також до приміщення потрібно додати м'які іграшки у вигляді тварин, ляльок і такі матеріали як пісок, глину, дерево та інші. Для цих матеріалів використовуються спеціальні меблі - куточок піску та води. Тільки не потрібно захаращувати простір, все має бути в міру.
У дітей старшого дошкільного віку з'являється більше занять, якими вони можуть і повинні займатися у дитячому садочку. Це період, коли їм час готуватися до школи. Їхня психіка вже готова до коротких ознайомчих занять. Вони спокійно існують у колективі і охочіше збиваються до груп для ігрової чи навчальної діяльності. Тому оформлення простору має дозволяти всім проводити час у групах. Книги для їхнього віку дуже корисні. Але вони все ще не повинні бути надто великими, дитина старшого дошкільного віку ще не вміє зосереджуватися на одному занятті протягом тривалого часу. І звичайно ж простір для біганини та руху має бути досить великим.
Принципи оформлення простору.
МОН при складанні програми дошкільного навчання рекомендує звернути особливу увагу на взаємодію з сім'ями, прищепленні дітям дошкільного віку базових цінностей: доброти, дружби, любові, відповідальності, почуття краси. Серед стандартних засобів розвитку пропонуються деякі нові, наприклад:
- дерево цілей чи дерево розвитку групи – це проект спільної інтерактивної діяльності батьків, дітей та педагогів; такі стенди дуже популярні. Вони відбивають процес розвитку, у якому беруть активну участь батьки;
- буккросинг – це діяльність, в якій також беруть участь і діти, батьки та вихователі. У кожній групі має бути своя шафа або полиця з книгами для дітей і, можливо, батьків, де можна взяти будь-яку книгу та залишити натомість свою для інших батьків чи дітей;
- батьківська скринька – це місце, де батьки залишають свої побажання та пропозиції щодо занять для групи та щодо покращення процесу навчання та виховання.
Для того, щоб програма, підібрана педагогами у дошкільному навчальному закладі, засвоювалася максимально добре, потрібно створити правильні умови навколишнього середовища. Стрес найсильніше гальмує процес розвитку дитини, тому так важливо оформити простір у теплій та душевній атмосфері.
Просторові зони в дитячому садку.
Так само, як і в школі, простір у кімнаті поділяється на зони. Ігрова, навчально-пізнавальна, обідня, зона відпочинку та ін. Для кожної зони своє оформлення та своя табличка. Обов'язково має бути зона для батьків. В основному там знаходяться стенди з корисною змінною інформацією для батьків, розклад занять, режим, якого дотримується садочок, меню на тиждень, список іменинників. Це можуть бути різні стенди, а можна вмістити все в один великий. Підібрати потрібний стенд просто, можна навіть запропонувати свій макет або варіант, який підходить саме для вашої групи. На дверях кожної кімнати має бути табличка з назвою групи, відповідно все оформлення всередині теж підбирається під назву та девіз дитячого колективу на чолі з вихователями та батьками. Назва та девіз – це те, що допомагає дітям об'єднатися та усвідомити себе як частину колективу.
Які стенди мають бути у групі обов'язково?
Перший і найнеобхідніший - батьківський куточок. Це пластиковий стенд із кишенями для змінної інформації. Сюди розміщують інформацію про запобігання травм, поточну важливу інформацію, список дітей, рекомендації медпрацівників.
Наступні – стенди для творчості. У дошкільній навчальній установі діти щодня навчаються робити щось своїми руками. Це дуже корисно для хорошого та правильного розвитку. Для виробів з пластиліну та малюнків є спеціальні стенди, які можна оформити за назвою конкретної групи або нейтрально. З найзручніших і найпопулярніших це:
- Стенд-розтяжка для малюнків. Два пластикові стенди, між якими натягуються стрічки, на які прищіпками або скріпками кріпляться малюнки дітей.
- Магнітний стенд для малюнків. Це невеликі яскраві акрилові чи пластикові тримачі з магнітом. За допомогою відповідного магніту кріпиться малюнок.
- Пластиковий стенд із дерев'яними поличками для виставки дитячих робіт. Такий стенд може мати велику коробку для малюнків. Нехай усі малюнки видно не буде, як у попередніх варіантах, але такий стенд економить місце.
Як недорого оформити групу?
Великий помічник у красивому та не дорогому оформленні – це праця. Ваша власна або за допомогою дітей. Щоб оформити приміщення не дорого, вам доведеться самому стати і дизайнером, і арт-директором: потрібні лише ножиці, клей, яскравий папір, текстиль, фарби та… ідея. Натомість можна створити настільки неповторний образ групи, що вже зі входу буде зрозуміло: саме тут народжується казка! Дитина, відчуваючи душевне тепло, вкладене вихователем в оформлення групи, щодня із задоволенням приходитиме сюди. Ну а для полегшення вашої праці відмінно підійдуть наклейки та стенди-аплікації на стіну. Це і яскраво, і привабливо, і, що важливо, зовсім не дорого. Вони можуть бути різними. Найчастіше це персонажі улюблених дитячих казок та мультиків. Є універсальні корисні елементи для оформлення групи, наприклад, зростоміри. Дітям вони дуже подобаються і такий декор точно не залишиться поза увагою. До цікаво оформленої групи захочеться приходити.
Наклейки в деяких випадках навіть обов'язкові: щоб малюкам, батькам та вихователям було простіше орієнтуватися серед безлічі дитячих шафок та ліжок, є спеціальні комплекти наклейок. Для кожної дитини – своя наклейка на шафу, ліжко та стілець. Це значно спрощує організацію простору та користується попитом із санітарно-гігієнічних міркувань. Можна, звичайно, просто написати ім'я кожного вихованця, але зазвичай практикують однакові картинки на всіх предметах меблів для кожної дитини. Так дитині простіше запам'ятати.
Що ще важливо?
Куточок чергування – це стенд або табличка, яка допомагає вихователю та дітям стежити за розпорядком чергувань та призначати вчасно відповідального за порядок. Також завдання стенду - формувати у дитини базові навички догляду за собою та за навколишнім середовищем та допомоги у побуті.
Дуже важливі для дітей стенди – навчальні та інформаційні. Стенди про здоров'я та гігієну. Сюди входять такі стенди, як:
- Стенд небезпечних предметів;
- Стенд "Порядок одягання";
- Стенд "Режим дня";
- Стенд "Дні тижня";
- Стенд "Частини доби";
- Стенд "Як правильно мити руки" та інші.
Цьому обов'язково треба навчити кожну дитину. Стенди з красивими динамічними картинками допоможуть у цьому. Дітям цікаво дізнаватися про нову інформацію та яскравий привабливий стенд тільки сприяє дитячій допитливості.
Куточок погоди – один із обов'язкових стендів у групі. Чому? Все просто: спостерігати за погодою не складно, але це щоденне заняття формує у дітей такі важливі навички як уважність, допитливість, любов до навколишнього середовища та турботу про неї, вчить встановлювати взаємозв'язок між подіями. Куточки погоди для різних вікових груп відрізняються один від одного: найменші діти ще не здатні будувати тимчасові асоціації, тому календар погоди, на якому можна відзначити день тижня, для них ще не актуальний. Такі поняття, як температура, число місяця – тим паче складні.
Патріотичний куточок, або по-іншому – український куточок – це окремо виділений простір у групі, де розміщена державна символіка України, а також народні символи: лялька в українському костюмі, лялька-мотанка, традиційна українська вишивка та зразки посуду. Наявність такого куточка покликана формувати у дитині усвідомлення своєї національної приналежності та ідентичності, любові до Батьківщини.
Стенди з валеології, куточки настрою, всілякі корисні дитячі плакати – всі вони допомагають не лише виховувати в дитині певні навички, а й привабливо оформити приміщення, зацікавити дітей у відвідуванні дитячого садка та набутті нових знань.
Стендів для ДНЗ дуже багато, і завжди можна підібрати або виготовити для кожної групи індивідуальний стенд у своєму стилі. І, що важливо, вони служать зазвичай дуже довго.